Bij opname vragen wij onze cliënten om een vertegenwoordiger aan te wijzen. Hij of zij neemt namens de cliënt beslissingen als deze daar zelf niet meer toe in staat is. De vertegenwoordiger van de cliënt is het enige aanspreekpunt. Hij/zij is verantwoordelijk voor eventuele verdere coördinatie of communicatie naar het netwerk van de cliënt (bijv. over nieuwe kleren, uitjes, etc). Dit kan een wettelijke of informele vertegenwoordiger zijn.
Soorten vertegenwoordiger:
Reserve contactpersoon
Sint Jacob communiceert in principe rechtstreeks naar de cliënt, in sommige gevallen is dat niet mogelijk. Sint Jacob gebruikt de reserve contactpersoon indien in noodgevallen de vertegenwoordiger niet bereikbaar is. Of als er geen vertegenwoordiger is maar het wel wenselijk is dat er contact wordt opgenomen met iemand anders dan de cliënt omdat er een noodgeval is. Het is mogelijk om een 2e reservecontactpersoon op te geven voor als de 1e reservecontactpersoon onbereikbaar is.
Conflictsituatie
Indien een conflict goede vertegenwoordiging in de weg staat is het advies om mentorschap aan te vragen. De aanvraag kan via onze maatschappelijk werker. Sint Jacob bemiddelt niet bij een familieconflict.
Het aanvragen van mentorschap kan ook op initiatief van Sint Jacob plaatsvinden goede vertegenwoordiging van de cliënt vanwege een familieconflict niet mogelijk is.
Communicatie
We communiceren alleen met de vertegenwoordiger over de cliënt. De vertegenwoordiger is verantwoordelijk voor het, indien gewenst, verder communiceren naar derden zoals bijvoorbeeld andere familieleden. Een uitzondering is indien zich een noodsituatie voordoet, dan kan Sint Jacob contact opnemen met de Reservecontactpersoon.
Meer informatie
Meer informatie over wettelijke vertegenwoordiging vindt u op rechtspraak.nl onder Gezondheid en zorg. Klik op onderstaande knop om direct naar deze website te gaan.