Vertegenwoordiger

NL
 

Vertegenwoordiger

Bij opname vragen wij onze cliënten om een vertegenwoordiger aan te wijzen. Hij of zij neemt namens de cliënt beslissingen als deze daar zelf niet meer toe in staat is. De vertegenwoordiger van de cliënt is het enige aanspreekpunt. Hij/zij is verantwoordelijk voor eventuele verdere coördinatie of communicatie naar het netwerk van de cliënt (bijv. over nieuwe kleren, uitjes, etc). Dit kan een wettelijke of informele vertegenwoordiger zijn.

Soorten vertegenwoordiger:

  • Mentor (zorg): De rechter kan een mentor benoemen voor iemand die zelf niet meer goed kan beslissen over zijn verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding.
  • Bewindvoerder (€): De rechter benoemt een bewindvoerder als iemand niet meer goed voor een deel of het geheel van zijn geldzaken kan zorgen.
  • Curator (zorg & €): De rechter stelt een curator aan voor iemand die niet goed meer voor zijn geldzaken, bezit en persoonlijke zaken kan zorgen.
  • Informeel vertegenwoordiger:
     Persoonlijk gemachtigde: een beschreven machtiging voor bepaalde onderwerpen. Dit kan beschreven en vastgelegd zijn bij de notaris (notarieel gemachtigde) maar kan ook op papier door de cliënt zelf zijn opgesteld. Uit deze machtiging (bijv. volmacht, levenstestament) blijkt wie waarvoor wordt gemachtigd als de cliënt daar zelf niet meer toe in staat is.
    -  Onbenoemde vertegenwoordiger: deze situatie doet zich voor indien de cliënt vertegenwoordigd moet worden maar hiervoor niets schriftelijk is vastgelegd. In dat geval moet op dat moment nog bepaald worden wie de cliënt vertegenwoordigt: de partner, levensgezel, kinderen of broer of zus Deze optie heeft niet de voorkeur, we zouden graag zien dat de cliënt nadenkt over hoe hij/zij zijn vertegenwoordiging in de toekomst regelt. Onze maatschappelijk werker kan hierbij ondersteunen.

Reserve contactpersoon
Sint Jacob communiceert in principe rechtstreeks naar de cliënt, in sommige gevallen is dat niet mogelijk. Sint Jacob gebruikt de reserve contactpersoon indien in noodgevallen de vertegenwoordiger niet bereikbaar is. Of als er geen vertegenwoordiger is maar het wel wenselijk is dat er contact wordt opgenomen met iemand anders dan de cliënt omdat er een noodgeval is. Het is mogelijk om een 2e reservecontactpersoon op te geven voor als de 1e reservecontactpersoon onbereikbaar is.

Conflictsituatie
Indien een conflict goede vertegenwoordiging in de weg staat is het advies om mentorschap aan te vragen. De aanvraag kan via onze maatschappelijk werker. Sint Jacob bemiddelt niet bij een familieconflict.

Het aanvragen van mentorschap kan ook op initiatief van Sint Jacob plaatsvinden goede vertegenwoordiging van de cliënt vanwege een familieconflict niet mogelijk is.

 Communicatie
We communiceren alleen met de vertegenwoordiger over de cliënt. De vertegenwoordiger is verantwoordelijk voor het, indien gewenst, verder communiceren naar derden zoals bijvoorbeeld andere familieleden. Een uitzondering is indien zich een noodsituatie voordoet, dan kan Sint Jacob contact opnemen met de Reservecontactpersoon.

Meer informatie
Meer informatie over wettelijke vertegenwoordiging vindt u op rechtspraak.nl onder Gezondheid en zorg. Klik op onderstaande knop om direct naar deze website te gaan.