Cliƫntdossier

NL
 

Cliƫntdossier

Voor iedere cliënt van Sint Jacob leggen wij een elektronisch cliëntdossier (ECD) aan. In dit dossier bewaren we alle gegevens en afspraken die van belang zijn voor een goede zorg en dienstverlening. Het zorgleefplan is daar een belangrijk onderdeel van.

Intern gebruik
Het elektronisch cliëntdossier is uitsluitend bedoeld voor intern gebruik. Alleen de medewerkers die rechtstreeks betrokken zijn bij de dagelijkse zorg en behandeling hebben toegang tot de gegevens van de betreffende bewoner.

Zonder uw toestemming wisselen we geen informatie uit met externe partijen, tenzij dat wettelijk verplicht is. We kunnen wel volledig geanonimiseerde gegevens zonder uw toestemming gebruiken of verstrekken, bijvoorbeeld voor wetenschappelijk onderzoek.

Inzage
Caren is het familieportaal van het elektronisch cliëntdossier. Alleen de (wettelijk) vertegenwoordiger krijgt met een inlogcode toegang tot Caren. Het is van belang dat deze vertrouwelijk en verantwoord omgaat met de persoonlijke gegevens. Binnen Caren kunnen artsen en behandelaren in het belang van de bewoner informatie afschermen, zoals werknotities of aantekeningen voor de overdracht naar collega’s.

Wilt u een geprinte versie van uw cliëntdossier, dan kunt u die opvragen bij de manager Zorg en Dienstverlening. Binnen 30 dagen ontvangt u een kopie, waaruit gegevens over derden en namen van medewerkers zijn verwijderd.

Na overlijden
Na uw overlijden hebben nabestaanden, waaronder erfgenamen, geen recht op inzage in uw dossier. Hetzelfde geldt voor verzekeraars of politie/justitie.

Uitzonderingen op deze algemene regel zijn mensen die u bij leven gemachtigd heeft om na uw overlijden het dossier in te zien, situaties waarin uw toestemming mag worden verondersteld (zoals een inzageverzoek van een nabestaande die nauw betrokken was bij uw behandeling en gesprekken met hulpverleners) en als er sprake is van een zwaarwegend belang voor een ander, dat zou (kunnen) worden geschaad als geheimhouding onverkort zou worden gehandhaafd en aannemelijk is dat de gewenste informatie niet langs andere weg is te verkrijgen dan door dossierinzage. Dit is bijvoorbeeld aan de orde als nabestaanden een testament aanvechten vanwege vermeende wilsonbekwaamheid van de erflater. 

Wijzigen of vernietigen
Bij het bijhouden en bewaren van uw cliëntdossier houden wij ons aan de geldende wet- en regelgeving. Wilt u gegevens laten wijzigen of vernietigen, dan kunt u hiertoe een verzoek indienen bij de manager Zorg en Dienstverlening. Verzoeken om vernietiging dienen altijd schriftelijk te zijn. Wij zullen het verzoek met u bespreken en aangeven of en hoe het kan worden uitgevoerd. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de algemene voorwaarden van ActiZ en BTN, die u bij uw opname hebt gekregen.